Tuesday, February 16, 2010

BONUS DAY (IF ADA LA...)

12HB FEBRUARI 2010



Today cam tahun-tahun sebelum ni, saat yang semua staff-staff company aku tertunggu-tunggu. Bukan apa, pada kebiasaannya, ari ni la (hari terakhir bekerja sebelum menyambut Chinese New Year) akan diumumkan bonus yang akan setiap orang dapat bagi tahun lepas. Bonus bergantung pada pendapatan and keuntungan company. Tapi last year memang kurang projek pun jadi tak leh la nak menaruh harapan sangat. If ada rezeki ada la, if tak de kita tunggu tahun depan.. hahahaha...

Apa-apa pun akan ada staff meeting with all the boses dulu. Masa ni masing-masing boleh la memberi pendapat atau luahkan apa yang terpendam dalam hati tu. Ni la tahun pertama sepanjang aku berkerja selama hampir 10tahun di sini, bos (TBA) bagi komen pada setiap individu secara terbuka (round table). Meeting habis kul 3.50pm cam tu.

Aku sakit kepala yang teramat sangat lak tetiba. Ni gara-gara dok bawah air-cond masa meeting with site staff. So, bila masuk meeting with opis staff aku dah rasa tak comfort. Sakit kepala menjadi-jadi. Mungkin perut kosong kot. Angin naik ke kepala.

Sampai time balik pun, aku tak tau bonus dapat berapa. Dah tak leh pikir dah. Sakit kepala yang maksimum. On the way back, singgah DBKL, tumpang toilet. Aku muntah macam nak rak. Mungkin sebab aku minum air kelapa kot.

Jumpa kak Ana, chit chat dekat 1 jam. Tetiba dia bagi sehelai kain telekung as a gift suka-suka. Puas menolak tapi dipaksa gak. At the end aku mengalah. Tima kasih akak.

Walaupun sakit yang teramat sangat sebabkan dah janji, aku gagahkan juga. Janji ngan kawan nak belanja dia assam pedas melaka kat Taman Dagang. On the way, my freinds ajak singgah rumah Busu dia, dengan berat ati aku terpaksa menolak sebab aku really dah tak leh tahan sakit kepala + sakit perut & aku rasa tak comfort ngan pakaian aku ari tu.

Habis makan je, terus aku ajak balik. On the way back tengah drive pun aku leh termuntah lagi. Sesampai je umah, siap apa yang patut, aku terus tido......


Kesimpulannya - till aku tido, aku masih tak tau berapa bonus yang aku dapat.. Ada ke, tak de ke, aku pun tak tau.. hehehehe...

No comments:

Post a Comment