Wednesday, August 18, 2010

SIAKAP "STEAM" ISTANA KAYANGAN

13HB OGOS 2010 - JUMAAT (3 RAMADHAN)


Sharp kul 4.30pm aku dah cabut (bulan posa je time balik kul 4.30pm). Bos pun terkezut.. siap tengok jam lagi.. hehehehe...

Actually, aku ada jemputan berbuka puasa ari ni. Sapa yang jemput..??? Emm... sapa lagi.. makcik Limah istana kayangan tu... tak kenal..!! Alaaaaaaaaaa... minah yang selalu jadi hos & model untuk aktiviti Jalan-jalan Cari Makan aku tu.. Emm.. kenal pun.. hahahhahaa....

Masuk je pintu depan umah dia.. Fuhhhhhhhhhhhhh...!!!!! bau sambal belacan semerbak. Kecur air liur jap dibuatnya..

Aku ni ingat gi sana boleh makan je terus, rupanya kena masak. Tensi.. Tensi... Makcik ini kalau tak dera aku memang tak sah. So, apa lagi.. potong memotong dimulakan. Bawang besar, bawang putih, halia tua muda, carrot, cendawan and cili padi aka cabai melaka (nama glamour dibelah utara.. )





Yang tak boleh tahan makcik ni, dah la suruh aku potong memotong, siap dok tunggu tengok lagi. Aku lagi la gabra jadinya. Pisau potong ayam yang aku guna nak potong bawang pun.. tak lut..(actually, pisau tu memang tumpul giler pun.. hehehehe..) Tu baru minah ni yang tengok.. Cuba bayangkan... mak mertua yang dok tengok, mau pengsan aku kat situ keras.. huahahahaha...






Makcik Limah ni suruh aku buat itu ini... saja je.. Tapi aku tau niat dia baik.. nak bagi aku ni pandai masak sikit. Ni tau makan je aku ni.. Masak memang out. :-(






Masuk maghrib, berbuka with kurma & solat. Then, baru kita orang mula memasak. Kejap je rupanya masak lauk ni. Senang sangat, campak itu ini.. Maka hasilnya......



Ni lak, gulai tempoyak udang makcik Limah masak. 1st time aku rasa.. Emm.. sedap rupanya gulai tempoyak ni...


Hidangan tambahan untuk menambahkan selera.. Tu la sambal belacan yang semerbak harum tu.. Aku siap tapau bawak balik lagi sambal tu...



Mati-mati aku ingat selama hari ni.. minah ni steam ikan tu, rupanya cam tu je cara dia masak. Sedap sangat.. Kenyang sampai ke pagi. Sahur pun tak leh nak masuk apa-apa lagi dah...

To Makcik Limah :

"TQ for the food, TQ yam leaf eeh... hahahahaha... "

No comments:

Post a Comment