Wednesday, August 25, 2010

POPIAH GORENG ESAH NUR NAIM

23HB OGOS 2010 - ISNIN (13 RAMADHAN)


Sejak-sejak ramdhan ni, aku suka sesangat memasak kuih muih. Entah nape tetiba je jadi syok semacam je nak masak. Minat datang tetiba. Berkat ramdhan kot... hehehehe..

Semalam aku dah beli bahan-bahan nak buat popiah. Ikut resepi si Naim & Esah and modified sikit by me. Dari sini le timbulnya nama "POPIAH GORENG ESAH NUR NAIM".. hehehehe..




Very la the simplenya nak buat popiah ni. Ikut sejarah tahun-tahun yang lalu, tiap-tiap hari aku akan berbuka ngan 2 ketul popiah basah but tahun ni rasa cam tak le berminat le sangat nak melangkah ke pasau ramadhan.. So, masak le sendiri jadinya.. Lagi sedap.. Hahahah.. Tak sedap pun kena le gak telan..




Setelah inti siap di masak.. di biarkan le sejuk dulu sebelum mengbungkusnya. Maka tangkap kul 2.30 pagi le baru aku siap membungkus semua 28 biji popiah tu. Kalau ikut jual kat kedai mau dapat 80 biji ngan inti yang aku buat tu. Tapi dah aku boh over-over awal-awalnya, maka yang last-last tu terpaksa la di catu.. Untung ooo sapa dapat yang 1st-1st tu.. isi banyak.. hehehe..




Saja buat banyak cikit..Dapat le makcik Istana Kayangan dan Pakcik Balakong rasa popiah aku ni.. Nasib le kan.. sedap ke tidak.. kena makan gak.. hahahahaha....




Komen dari orang-orang yang makan popiah aku ni :

Nor - Sedap. Cukup rasa. Boleh buat lagi

Makcik Istana Kayang - Ok, boleh jadi isteri mana2 mamat melaka da.. (aku je tau y minah ni cakap cam ni.. hehehehe.. Hampeh betul.. Ke situ lak..)

Pakcik Balakong - Boleh jual kat pasar ramadhan tahun depan. Dia sure order punya..


Semacam je komen-komen dia orang ni kan kan kan... tak kisah lah janji aku rasa bolehhhhhhhhh laaaaaaa tahan... hahahahaha...


Doa Hari 13

Ya Allah..!! Sucikanlah diriku dari kekotoran dan kejelekan. Berilah kesabaran padaku untuk menerima segala ketentuan dan berilah kemampuan kepada ku untuk bertaqwa dan bergaul degan orang-orang yang baik dengan bantuan Mu, wahai dambaan orang-orang miskin...

No comments:

Post a Comment